Skip to main content

Dexion blikt terug op semi automatisch legbordmagazijn van bol.com

In het najaar van 2017 opende bol.com haar spectaculaire en destijds veelbesproken nieuwe fulfilment center in Waalwijk. Daarbij was de keuze gemaakt om niet vol te mechaniseren, maar om volledig te vertrouwen op een conventioneel magazijn met conveyorsystemen. Dexion tekende voor het enorme legbordmagazijn in 4 verdiepingen, de palletstellingen voor de bulkopslag en kasten voor het sorteergedeelte. Het werd een monsterklus en dit artikel geeft een kijkje achter de schermen van dit huzarenstukje.

Nu het BFC 1 (bol.com Fulfilment Center) bijna 2 jaar jaar operationeel is, blikt Lisanne Broer–van Abeelen, Project Lead MH equipment, terug op de implementatie. “Op de oude locatie werd het werk nog compleet uitbesteed aan een logistiek dienstverlener” zo vertelt zij. “Aangezien logistiek onze core business is, wilden wij meer de regie over het warehouse. In het nieuwe warehouse zijn de investeringen door Bol.com zelf gedaan, maar Ingram Micro -de logistiek dienstverlener- voert nog steeds de operatie uit”.

De schaalgrootte bood een extra uitdaging voor de mogelijke leveranciers, want het nieuwe DC zou een stuk groter worden. Grofweg zou het magazijn in drie gedeelten verdeeld worden:

  • Een palletstellinggedeelte met stellingen tot 11,2 meter hoog voor de opslag van bulk en actieproducten. Totaal 22.358 palletlocaties.
  • Het hart wordt gevormd door een 4 verdiepingen tellend legbordmagazijn van 12,8 meter hoog. De etages zijn met elkaar verbonden door conveyorsystemen.
  • Een gedeelte met een verdiepingsvloer. Op de begane grond bevindt zich PostNL. Op de verdieping consolideert en verpakt bol.com de orders, waarna deze via een conveyor naar PostNL hun weg vinden.

Voor zowel de pallet- als de legbordstellingen werden meerdere leveranciers gevraagd om een proefopstelling te plaatsen. Door de vele kolommen in het pand en alle aanvullende eisen van bol.com werd het duidelijk dat dit geen standaard legbordmagazijn zou worden.

Uiteindelijk viel de keuze op Dexion vanwege de combinatie in kwaliteit, flexibiliteit en prijs. Zo bleek Dexion de enige met een kwalitatief hoogwaardigere staalsoort te werken, dat zowel lichter als sterk is. Bij het configureren van de etages werd gekozen voor een afwijkende maat legborden (55cm diep), zodat het magazijn beter in het pand zou passen en de meest optimale opslagcapaciteit kon bieden. Ook de tussenschotten werden natuurkijk in deze afwijkende maat geproduceerd. Alle items in het BFC worden per stuk opgeslagen, aangezien de meeste bestellingen om kleine aantallen gaan.

Een uitdagende deadline

“De bouw was vervolgens aan een enorm strakke deadline gehangen en dat was voor onze leveranciers vast niet gemakkelijk,” zo vervolgt Lisanne. “De stellingen werden al opgebouwd, terwijl het pand nog niet eens gereed was. De legbordstellingen werden in twee fasen opgebouwd, maar de hele implementatie is uiteindelijk prima verlopen.”

In deze 2 bouwfasen reed Dexion maar liefst 163 trailers vol met magazijnstellingen naar Waalwijk. De installatie werd in een recordtijd opgebouwd. De geleverde hoeveelheden zijn bijna onvoorstelbaar:

  • 3.600 ton staal;
  • 187.000 legborden betekent bijna 258 kilometer aan lengte oftewel 142.000m2 opslag oppervlak;
  • 37.000 frames voor de legbordsecties;
  • De zij- en achterwanden bedekken 26 voetbalvelden;
  • Niet minder dan 440.000 tussenschotten voor de legborden; aangevoerd door 37 trailers.

De Dexion medewerkers kijken terug

De commercieel verantwoordelijke voor het project weet nog goed wat hij dacht toen hij de omvang van het project te zien kreeg: “Dit past Dexion heel goed! Omdat wij al leverancier waren van de vaste fulfilment-partner van bol.com maakten wij een goede kans. Vooral het totaalplaatje was belangrijk: meedenken en goede oplossingen aandragen, flexibel blijven tot het laatste moment, de eerdere ervaring met Ingram Micro. Uiteindelijk gaat het bij dit soort grote projecten met hoge tijdsdruk om vertrouwen. Wij kunnen snel schakelen (engineering, tekenaars, calculatie, verkoop tot de directie aan toe) en de tevredenheid van bol.com zegt genoeg.” Op de vraag wat hij het meest bijzonder aan het project vond, is het antwoord: “Dat was vooral de snelheid waarmee dit enorme project is verlopen. Van fabriek via projectleiders tot aan monteurs, door iedereen is een topprestatie geleverd".

Dan zijn er de medewerkers die het project moeten vormgeven en doorrekenen. Het perspectief van één van hen: “Naast het enorme volume, waren de uitdagingen qua ontwerp niet extreem. Wel was de afstemming met andere onderaannemers zoals installateurs van elektra, sprinklers en klimaatsystemen heel intensief. Het verliep uiteindelijk helemaal naar verwachting.” De vloeren, geleverd door derden, bleken wat te licht voor de gewenste gewichten. Dexion heeft door creatief na te denken ervoor gezorgd dat het gewenste draagvermogen toch kon worden behaald. De planning (en aandacht) voor aflevervolgorde, transport, montage was strak en dat bleef het hele project zo.

Eén van de vele monteurs herinnert zich vooral: “Het was vooral héél véél! De montage was niet extreem technisch, maar de logistiek eromheen was dat uiteraard wel. Dit kwam vooral doordat conveyors al waren geplaatst. Meestal komen deze ná de stellingen. Nu moest voortdurend gezocht worden naar mogelijke interne routes.” Ook waren er grote ploegen mensen tegelijk aan het werk en elke ploeg was verantwoordelijk voor zijn eigen etage. Een andere monteur voegt toe: “De tijdsdruk was hoog, maar haalbaar. Dexion heeft volgens afspraak kunnen opleveren.”

Uit de voorgaande verhalen bleek inderdaad de logistiek een grote uitdaging. De verantwoordelijke voor de planning, weet nog heel goed hoe zij bezig was met de transportklus: “Het transport vanuit onze fabrieken regelden we zelf met externe transporteurs. Hier was het van groot belang dat materialen in de juiste volgorde werd geproduceerd en afgeleverd zodat de montage niet hoefde te worden onderbroken. Zoals alle succesvolle projecten begint het allemaal met een goede planning; dit project had zeker bij de aanvang extra aandacht nodig. Als alles eenmaal loopt is het alleen nog een kwestie van monitoren en bijsturen waar nodig”.

Dat klinkt eenvoudig, maar al met al was het een gigantisch karwei. Eentje waar de medewerkers van Dexion enorm trots op zijn.

Wil je ook advies van Dexion of heb je hulp nodig bij het inrichten van je magazijn? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel met 0297-23 94 00.

Gerelateerd nieuws
Laatste nieuws