Skip to main content

Referentie

Bedrijfsnaam: Combilo
Plaats: Waddinxveen
Producten geleverd: Pushback stellingen met carts

Combilo, The NetherlandsNieuwe koelcellen

Combilo, al 90 jaar importeur en exporteur van een grote variëteit aan groenten en fruit. Door een toename in de handel van bestaande en nieuwe productgroepen werd het noodzakelijk om uit te breiden. Naast in- en overslag van AGF, verpakt Combilo de producten ook in haar magazijn.

Combilo had al ervaring met inrijstellingen. Dit opslagprincipe is erg arbeidsintensief en de beladingsgraad is vaak laag. Vanwege die redenen vond Combilo inrijstellingen niet geschikt voor de nieuwe koelcellen. De opgeslagen producten moeten conform de gestelde eisen snel en eenvoudig traceer- en bereikbaar zijn. De traceerbaarheid is geregeld door elke binnenkomende partij een barcode sticker mee te geven. De snelle bereikbaarheid is gegarandeerd door gebruik te maken van een bijzonder stellingsysteem.

Pushback stellingen: makkelijk en snel in- en uitslaan van AGF

Combilo besloot voor pushback stellingen met trolleys te kiezen. De manier van opslag (LIFO) is in de basis nog steeds hetzelfde als een inrijdstelling, echter, er kan nu per niveau makkelijker en sneller worden in- en uitgeslagen. De trolleys rijden namelijk op basis van gravitatie richting de orderverzamelaar als de voorste pallet wordt weggenomen. De heftruck hoeft dus alleen vanuit het gangpad de goederen in- en uit te slaan en niet zoals bij inrijdstellingen, de stelling in te rijden met de heftruck. 

Combilo, The Netherlands

Ook zijn de pushback kanalen niet te diep gemaakt, de pushback stellingen zijn voorzien van 4 of 5 trolleys diep. Dit resulteert in opslag van 4 of 5 blok of europallets per kanaal. Voordeel is dat de goederen per partij van de diverse leveranciers in aparte kanalen kunnen worden opgeslagen. Zo kan Combilo op het bovenste niveau de producten van leverancier A kwijt en op de onderste twee niveaus de producten van leverancier B.

Een serieus voorstel van Dexion

Om het ideale magazijn te verkrijgen, werden diverse partijen uitgenodigd. Op aanraden van de architect van Combilo werd het contact met Dexion gelegd. Waar de andere partijen niet direct voor het juiste gevoel zorgde bij Combilo, deed Dexion dit wel. Na de eerste gesprekken werd een offerte gemaakt met een gedetailleerde tekening van het magazijn. De tekening was niet een ruwe schets, maar een complete tekening waarin de juiste maatvoering werd gebruikt. Door deze duidelijke tekening bleek ook wel dat Dexion goed had nagedacht over het voorstel en de wensen van Combilo en dit ook serieus nam.

Om voorbereid te zijn op de toekomst, raadde Dexion aan om de palletbelasting te verhogen van 1.200 kg. naar 1.400 kg. Hierdoor kan op ieder niveau citrusfruit worden opgeslagen, zonder dat men erover na moet denken wáár in het magazijn dit nu wel of niet kan. De trolleys zijn bovendien dieper gemaakt, namelijk 1.050 mm. Dit is “slechts” 50 mm langer, maar zorgt ervoor dat pallets met overbloezing gewoon kunnen worden opgeslagen en de kans op schade wordt gereduceerd. De unieke vorm van de trolley zorgt ervoor dat de pallets horizontaal staan, dit voorkomt beschadigingen en het naar voren vallen van de belading. De gekleurde ‘bedieningsvinnen’ zorgen ervoor dat de operator kan zien hoeveel pallets zich in een opslagkanaal bevinden. Tevens kan de operator deze vinnen gebruiken om een volgende pallet, zonder dat de pallets of belading elkaar raken, in de stelling te plaatsen.   

Optimale hoogte indeling van de pushback stellingen

Combilo, The Netherlands

In de ontwerpfase werd door Dexion ook rekening gehouden met de masthoogte van de heftruck. De onderste pallets staan gewoon op de bouwkundige vloer en de heftruck mag maar een bepaalde masthoogte hebben om die pallets probleemloos te kunnen bereiken. Door een goede uitengineering kwam Dexion met de meest optimale hoogte indeling van de pushback stellingen. De pushback stellingen zijn voorzien van stijlbeschermers, een beschermrail over de gehele diepte van het kanaal en aan de achterzijde is het grondniveau voorzien van hoeklijnen. Op deze manier wordt aanrijdschade zoveel als mogelijk voorkomen. De frames en liggers, de rails en trolleys zijn geheel vervaardigd van pre galvanized staal.

Geleverd bij Combilo

Als resultaat beschikt Combilo nu over een koelcel met pushback stellingen, geschikt voor de opslag van circa 2.000 blokpallets.

“Magazijnstellingen zijn voor ons een vreemde aankoop, omdat wij dit nooit eerder hebben gedaan. Alle huidige inrijdstellingen waren al aanwezig bij aankoop van het pand destijds. Echter door de grote inrijdiepte waren dit niet de meest ideale stellingen voor de snelle opslag van traceerbaarheid van de goederen. Dexion gaf ons, door gedetailleerde tekeningen met exacte maatvoering, een goed gevoel. Ook het advies om het een en ander aan te passen zodat we zijn voorbereid op de toekomst, zorgt ervoor dat wij flexibel zijn in waar én wat wij willen opslaan. De meerprijs van een zwaarder systeem was, over het gehele project gezien, in verhouding acceptabel dus was de keuze niet zo moeilijk”, aldus Richard van Bergenhenegouwen, Directeur Operations & Logistics van Combilo.

Combilo

Voor fruit en groenten geldt hetzelfde als elk ander bedrijf: tijd is geld. Elk product dat te lang onderweg is, verliest zijn aantrekkingskracht en dus ook zijn waarde. Het overbruggen van de afstand tussen teler en koper is een uitdaging die soepel, vloeiend en zo snel mogelijk moet worden aangepakt.
www.combilo.nl